fredag 26 februari 2010

Varför förbud att mata småfåglar, Vimarhem?

Idag kan man läsa i Vimmerby Tidning om Eva-Lisa och Janos Korán, som i tiotals år har matat småfåglarna på gården intill hyreshuset i Storebro. Nu hotar hyresbolaget Vimarhem med vräkning, om inte paret slutar mata småfåglarna.

Ofattbart!

För mig och många andra innebär småfåglar runt husen stor livskvalitet. Den jublande fågelsången så här års kan få hjärtat att sprängas av lycka över livet och årstidernas skiftningar. Och finns det något mer rogivande och vackert än ett fågelbord utanför köksfönstret, där man kan betrakta hur en rad olika fågelarter som samlas och äter?

Förutom den rent själviska aspekten, så är den stränga vintern ett hot mot många fåglar, som har svårt att hitta föda. Igår såg min man en kattuggla intill vårt garage, mitt på dagen, uppenbart omtöcknad, på jakt efter byte. Någon annan hade hittat en död uggla för några dagar sedan.

Om den stränga vintern dödar många fåglar rubbas rimligen den ekologiska balansen i naturen. Kan man då rädda livet på några fåglar genom att lägga ut mat till dem, så borde det kunna ses som en viktig insats.

Jag kan förstå om hyresbolaget inte vill ha agnar och fågellort på balkonger och nära intill husen. Det vore både skräpigt och ohygieniskt, men i det här fallet berättar Janos Korán att han brukar vara noga med att städa upp på våren.

Jag hoppas att Vimarhem tänker om. Inte ska en djur- och fågelvän vräkas! Tvärtom borde fler tänka på att ge mat åt fåglarna.

Frågan är bara vad jag kan ge kattugglan, som håller till i närheten av vårt hus? Jag har inte så många sorkar på lager - dem tar katten Ramses hand om ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar