Så har det hänt igen. Tåget på Stångådalsbanan var ersatt med buss, som var försenat redan i starten från Vimmerby. Detta är dessvärre mer regel än undantag.
Jag satt längst fram och följde Veolia-personalens arbete med att planera för sina resenärers vidare färder från Linköping. Flera gånger under resan stämde de av med Resecentrum i Linköping om vår beräknade ankomsttid kontra det tåg vi skulle passa. Tio resenärer skulle med Stockholmståget. Så sent som 500 meter från Resecentrum hade de telefonkontakt. Lyckligtvis var även Stockholmståget försenat och kom in på perrongen en halv minut före bussen.
Vi som skulle med tåget fick stiga av först, tågvärden rusade ut och lyfte ut våra väskor och uppmanade oss att springa till perrongen.
Men när vi kom upp ur tunneln var tåget redan borta.
Jaha, då var det bara att traska tillbaka till kundcentrum, för att få biljetten ombokad. Skönt att veta att det numera skulle finnas ett gemensamt kundcentrum, så man skulle slippa fösas mellan SJ:s och Ötrafs. Det hade ju landstingsstyrelsen fått information om, vid senaste mötet när chefer från både KLT, SJ och Veolia deltog.
Men icke så. SJ:s personal hade inte hört något om detta, utan det var bara att traska iväg till Ötrafs biljettkontor. Och vänta en timme på nästa tåg. Som också var försenat.
Ötraf kunde inte ge någon ny sittplats, utan man fick chansa på att hitta en stol som inte var bokad av någon annan.
Jag hade turen att bara behöva byta stol två gånger ...
Det är upprörande hur SJ utnyttjar sin maktposition och fullständigt nonchalerar dem som är beroende av de anslutande järnvägslinjer som trafikeras av andra bolag. Man tycks helt ha missat att man är till för sina kunder. Veoliapersonalen vittnade uppgivet om hur de tänjer sig till sitt yttersta för att vänta in när SJ:s tåg är försenade. Att förvänta sig motsvarande kundfokus från SJ tycks vara fåfängt.
Vid landstingsstyrelsen uttryckte cheferna på de olika trafikbolagen att man nu börjat tala med varandra för att ge sina gemensamma kunder bättre service. Ett steg skulle vara det gemensamma kundcentret.
Så pyttsan med det!
måndag 15 februari 2010
SJ:s översittarfasoner saknar kundfokus
Etiketter:
Gudrun Brunegård,
KLT,
kristdemokraterna,
SJ,
Veolia,
Ötraf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar