onsdag 17 februari 2010

Tänk om, SJ!

Hörde på radion att SJ skulle kraftigt minska ned den kompensation som deras resenärer fått när det blivit förseningar. Man hänvisar till ett EU-direktiv.

Det där är rent trams! EU-direktiv anger miniminivåer. Det finns inget som hindrar att man lägger sig högre.

Om SJ ska kunna återuppbygga sitt förtroende efter det senaste årets ökande förseningar, så bör man nog hålla sig väl med sina kunder. Då borde man istället höja kompensationen, för allt omak man förorsakar genom att inte kunna hålla tiderna. Inte sänka dem.

För egen del har jag två gånger de senaste veckorna valt tågalternativ med 1,5-2 timmars marginal till mitt möte, för att gardera mig mot förseningar. Ena gången kom jag, trots det, en timme försent till mötet. Nu senast anlände jag till bestämmelseorten 1,5 timme efter angiven ankomsttid.

Med SJ:s nya politik är signalen att man struntar i kunderna och närmast tycker att de är till besvär. Det börjar likna den italienska statsjärnvägen på 1970-talet, när jag och min man tågluffade. Vid perrongen brukade man hitta det tåg som skulle ha gått för två timmar sedan. Man tog det och kom fram i tid.

Den stora skillnaden är att här i Sverige kan man inte bara kliva på ett tåg. Som vanlig resenär köper man en biljett till ett visst tåg och får vackert hålla sig till det.

Tänk om, SJ! Försök att se att ni är till för era kunder! Vi är värda er respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar