lördag 1 maj 2010

Vårtal på Kröngården Valborgsmässoafton 2010-04-30



Våren – vad betyder den för dig?
Jag ska ta tillfället i akt och berätta lite av vad den betyder för mig.

Renhetens tid
Även reningens tid – eller rengöring om man så vill.

Med vårens klara ljus avslöjas brister. Det blir tid för vårstädning, fönsterputsning, trädgårdsresning, garderobsrensning. Vi eldar upp bråte, döda grenar i Valborgsmässoelden, bokstavligt och symboliskt:

Två händelser under våren som mer eller mindre sammanfaller:
Deklarationstid – gå igenom förra året, ut och in – har man gjort rätt för sig? Kanske betala in extra för att undvika restskatt – eller få tillbaka, skatteåterbäring
Påsken – påminner om att vi människor behöver tänka igenom våra liv, en dag ”deklarera”
De flesta av oss är nog behäftade med svaghet och brister, åtminstone är jag det. Men Skaparguden, som älskar sin skapelse, har en lösning – han skickade sin Son för att betala in vår ”restskatt”. Vi får ta emot den och kan slänga in våra döda grenar av misslyckanden i den renande elden. Efter den engångsinbetalningen kan man bara vara på plussidan och kan vänta på återbäringen.

Vilken förmån! Ta vara på den!

Livslustens tid
Fåglarna återvänder, ändrar läte, hittar make och bygger bo. Näktergalen sjunger i lövskogen, så att hjärtat kan brista – för att inte tala om taltrasten i grantoppen.

Saven stiger i träden och björklöven börjar kika fram, som vi ser här ikväll. När jag åkte hem från Kalmar idag kunde jag följa vårens olika tecken. Det var riktigt grönt utefter 34:an. Utslagna björkar i Ålem. I Bötterum blommade lönnarna. Lärkträden strax före svackan innan Ryningsnäs var redan gröna och fälten i Mörlunda var helt gröna. Och när jag kom hem såg jag att det var stora, gröna knoppar i syrenbuskarna hemma på Kungsgatan.

Livslust = kärlek, bland både människor och djur.

Det är stor spännvidd i jobbet som landstingsråd. I onsdag hade jag ett möte i Oskarshamn med Socialstyrelsen angående landstingets arbete för att förebygga sexuellt överförda sjukdomar som HIV, klamydia etc. I det sammanhanget måste slutsatsen vara att kärlek är lika med omtanke. Var rädda om varandra!

På kvällen samma dag var jag på ett möte i Nybro, med anledning av Äldreveckan. Ett aktuellt ämne är äldre makars rätt att få bo tillsammans. Det är omänskligt att sära på par som levt tillsammans i kanske 50 år! Naturligtvis ska man låta människor bo tillsammans som själva har valt att leva tillsammans. Tala om kärlek!

Det är bra att äldreminister Maria Larsson nu klargör detta.

Växlingarnas tid
Jag älskar de svenska årstidsväxlingarna – kanske ännu mer efter fyra år i Tanzania, med bara två årstider, regntid och torrtid. Men även där fanns en sorts ”vårtecken”. Mitt i den mest förbrända torrtiden fanns vissa buskar och träd som började grönska. Jakaranda och flamträd började blomma på bar kvist ett par månader före regnen.

Men inget är som den svenska våren, med sin långsamma successiva frammarsch genom landet. Tänk hur vi brukar leta vårtecken och rapportera till varandra och till tidning och radion:

Den första talgoxen med sitt vårläte. Vilken lyckokänsla som fyllde mig den tidiga vårmorgonen, när det var tjugo minusgrader och jag pulsade genom en halvmeter snö till garaget och nästan bedövades av fåglarnas jubelsång!

Vårvinterns dagsmeja, när det fortfarande är kallt på nätterna, men solen faktiskt värmer när den väl kommer fram, och snön sjunker undan.

Och vilken jubelsång på Facebook, när kompisen för första gången kunna springa sin löprunda på asfalt och det bruna fjolårsgräset började titta fram!

Snödroppar, scilla, blåsippor och mattan med vitsippor. Gullvivorna som börjar spränga sig fram mellan våra kalkstensplattor.

Det som händer just idag är också vårtecken som heter duga:
Kungens födelsedag. Valborgsfirande på Kröngården. Manskören. Valborgsmässoelden - och alla NI, som har samlats här för att fira våren!

Ett fyrfaldigt leve för våren – den leve!


Kröngårdens manskör under ledning av Marcus Marcusson


Scouterna kom i kanot för att tända brasan på flotten


Kvällen avslutades med Gospel Night med en av Sveriges i särklass skickligaste gospelkörer, The Master's Voice. Tänk själv, en kör där alla är solister!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar