tisdag 23 juni 2009

Småländsk kreativitet vände stormens förödelse

Den 8 januari 2005 drabbades södra Sverige av en förödande storm. På en enda natt fällde stormen lika många träd i Småland som det avverkas i hela Sverige under ett normalt år.
Norska meteorologer gav stormen namnet Gudrun. Den kom ju från väster (= vänster, som en politiker med samma namn!) ;-)

Det var många som fick sina liv förändrade av den våldsamma stormen. Några månader efter stormen var det en man som kom fram till mig och sa: "Kan du inte byta namn?"

När han såg min förbryllade min förtydligade han sig. "Varje dag när jag går och röjer i skogen så svär jag över Gudrun, som förstörde min skog, och jag vill inte förknippa dig med något så ont och destruktivt."

Men smålänningar är ju som bekant gjorda av segt virke och brukar alltid finna på råd. Sätter man en smålänning på en klippa i havet, så nog hittar han sig en utkomst.

Idag besökte Vimmerbys kommunstyrelse Älöträ AB en mil norr om staden. Företagets VD Peter Anemyr berättade om hur man efter stormen började tillverka utedass, riktigt finurliga sådana, som har fått namnet Gudrun. De har blivit mycket uppskattade och ger numera sysselsättning åt en handfull personer. En kombivariant finns numera i centrala Vimmerby

Peter Anemyr är ett strålande exempel på en smålandsbonde som inte låter sig knäckas av omständigheterna, när stormen hade fällt en massa av hans skog, utan istället hittar ett sätt att använda virket så att det kommer till nytta.

Läs berättelsen om utedasset här: http://www.alotra.se/default.aspx?pageId=25

Peter Anemyr, VD för Älöträ AB, framför sitt fina och luktfria utedass.

Nog kan man tänka sig att dra sig tillbaka en stund till avskildheten i det här fina dasset, som till och med är utrustat med kommod och vattenbehållare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar