fredag 5 juni 2009

Kampanjdag i Hultsfred

Detta märkliga EU-val, som infaller mitt under den kanske mest hektiska tiden på året, åtminstone här i Sverige: Skolavslutningar, musikskoleuppvisningar, avslutningsfester för fritidsaktiviteter och till råge på allt Sveriges Nationaldag dagen före valet.

Mitt i detta ställer mängder med frivilliga partiarbetare upp med sin tid för att på olika sätt sprida information inför valet, genom att dela ut valmaterial i brevlådor, hålla affischer i skick, ordna informationsmöten på alla upptänkliga ställen osv. Visst är det imponerande!

Min egen fredag började ett par timmar tidigare än planerat. Jag passade på tillfället och cyklade runt till de återstående villorna på mitt valmaterialområde. Sju grader "varmt" och småregn. Tur att jag kunde hålla värmen uppe genom att cykla! Men det hade det goda med sig, att jag insåg att jag behövde klä mig varmare för att klara av resten av dagen, så när jag kom hem letade jag fram mitt skidunderställ i fleece!

Under några timmar runt fredag lunch är det torghandel i Hultsfred. Denna sista vardag före valet kampanjade jag tillsammans med Anders, Gabriella, Rakel, Åke och Christian. På andra sidan torget var även sossarna ute, med riksdagsledamoten Lena Hallengren på besök, men de gav upp efter bara en stund i regnet. Men de hade å andra sidan inte något partytält att ta skydd under, som Kristdemokraterna har.

Vid lunch besökte jag Hultsfreds Rotaryklubb, där jag fick tillfälle att ge en hälsning från min man Anders, som för tillfället befinner sig i Afrika för att arbeta som läkare på Mchukwi Hospital, där vi jobbat tidigare. Hultsfredsklubben har vid upprepade tillfällen bidragit till brunnsprojektet som vi ansvarar för, och jag märkte ett stort intresse för hur det framskrider.


Anders Andersson, Åke Nilsson, Gabriella Vogt och Rakel Ståhlgren bjöd på kaffe och Brysselkakor.

Partytältet skyddar bra mot regn, men mot den råsnåla blåsten hjälpte det inte. Därvidlag är den mänskliga värmen från arbetskamraterna desto effektivare! Åke, Rakel och Christian står och kurar tillsammans med mig.

Jacob blev glad för en ballong!

Gabriella och Rakel underhåller medan jag skriver vykort för att uppmana folk att rösta.


Det var både liv och trivsel vid Kristdemokraternas partytält i Hultsfred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar