torsdag 4 juni 2009

Slutspurt i vindpinade kuststäder med skön cafévärme

Torsdag före valet - tusen saker ska hinnas med! Jag hade tänkt unna mig att sova ända till klockan åtta, efter ett par sena kvällar, men hade glömt stänga av klockradion, så det var lika bra att stiga upp vid halv sju. Tur var nog det, för det var knappt att jag hann med vad jag skulle ändå: Mixtrande med mina kampanjvykort, som nu har gått iväg till en massa människor för att påminna om att gå och rösta (och gärna kryssa mig!), skriva en sista insändare före valet och annat sådant.
Efter lunch med Vimmerby Astrid Lindgren Rotary Club begav jag mig till Hultsfred och därefter till Västervik, för att sprida information inför valet och samtala med folk. Hu, så kallt och blåsigt det var! Tur att jag fått med mig fleecevästen jag köpte igår, för temperaturen orkade inte upp över tio grader.

Sedan bar det av till Oskarshamn, min gamla hemstad under åren 1964-1971. På Café Shalom hade Kristdemokraterna inbjudit till EU-café, där jag berättade lite om vem jag är (exempelvis min koppling till Oskarshamn, där jag gick i Kikeboskolan åk 1-3 och Rödsleskolan åk 4-7, innan vi flyttade till Kalmar). Jag gav en bakgrund till EU som fredsprojekt och beskrev utifrån det vilka frågor jag brinner för. Att bevara fred i Europa är fortfarande en grundläggande målsättning för europasamarbetet, något som blev väldigt tydligt vid vårt besök i Mostar, Bosnien-Herzgovina, i höstas.

Mina tre huvudområden handlar om miljön och Östersjön, om människovärdet och behovet att med gemensamma krafter få stopp på den hänsynslösa människohandeln, och om folkhälsofrågorna och då främst införselkvoterna för alkohol, som behöver sänkas, parallellt med att man också höjer miniminivåerna.

Efter en fråge- och samtalsstund fick jag en vacker fuchsia av gruppledaren Klaus Leidecker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar