lördag 6 juni 2009

Positivt bland nya svenskar

Utmed vägen mellan Astrid Lindgrens Näs och Vimmerby centrum, mitt emot Ekkullen, där Astrid brukade leka, finns en av Kristdemokraternas affischtavlor där jag fått äran att finnas med.

På nationaldagens seneftermiddag fick jag med mig Ola Gustafsson på en liten dörrknackningsrunda i Bullerbyn, ett mångkulturellt område mitt emot Astrid Lindgrens Näs, i stort sett byggt på Samuel Augusts lagårdsbacke. Förhoppningen var att genom direktkontakt med väljare motivera någon att gå och rösta i morgondagens val till Europaparlamentet (och kanske rent av kryssa mig!).

Detta var en särskilt spännande utmaning, inte minst efter att Peter Högberg, en socialdemokratisk bloggare från orten, kaxigt hävdat tidigare i veckan att han minsann inte träffat på någon i det området som tänkte rösta på något alliansparti.

Jag kan nu, efter ett antal givande samtal, konstatera att antingen är Bullerbyns befolkning väldigt artiga och säger det de tror att man vill höra eller också träffade sossarna på helt andra personer än dem jag talade med!

Kanske kan det ha bidragit till det vänliga bemötande jag upplevde, att de som bor i Bullerbyn har sett min valaffisch utefter sin väg in till centrum varje dag de senaste veckorna ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar