måndag 29 juni 2009

Personkryss från hela Sverige!

Valmyndigheten har nu lagt ut statistik från valet till Europaparlamentet, ända ned till vallokalsnivå. Man kan där detaljstudera valresultatet, bland annat hur personkryssen fördelades runt om i riket.

Till min stora förvåning konstaterar jag att jag fått personkryss från samtliga län i hela Sverige. Från ett län är det visserligen bara ett kryss - men det är dock ett kryss, inte noll!

Jag känner mig mycket ödmjuk inför det förtroende som 828 personer visat genom att kryssa mitt namn på valsedeln, samtidigt som jag naturligtvis är väldigt glad över det!
För att vara kommun- och landstingspolitiker från en liten stad i Småland är det ett ganska överraskande genomslag på nationell nivå. Kanske kan det ha bidragit att jag har medverkat vid ett antal skol- och utbildningsseminarier vid Kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar, vilka vanligtvis brukar höra till de mest välbesökta seminarierna.

Valmyndigheten presenterar även ett antal topplistor för respektive parti. På topplistan för starkast utveckling sedan EU-valet 2004 finns ett par glädjande noteringar:

Vimmerby ligger på andra plats, med en ökning med 2,70 procentenheter och Hultsfred på fjärde plats, med ökning med 2,04 procentenheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar