söndag 29 augusti 2010

Kräftfest med mersmak

Kräftfest och samtal om vård i livets slutskede - går det ihop? Ja, nog kan man undra, men efter gårdagens tillställning i Jutegården i Nybro är det bara att konstatera att det går alldeles utmärkt.

Med Sivert Hugosson som konferencier och geriatrikern och landstingsledamoten Arne Sjöberg (KD) som klok och eftertänksamt lyssnande talare, blev det en mycket tänkvärd och givande stund, med reflektioner kring människans olika behov, inte minst i livets slutskede: Medicinskt, psykologiskt, socialt och existentiellt.



Arne Sjöberg (KD) är verksamhetschef för länets palliativa vård, dvs vård i livets slutskede



Ett femtiotal personer hade hörsammat inbjudan



Efter Arnes föredrag smakade de uppdukade läckerheterna gott!

Kräftfestens upplägg gav utrymme till spontana inlägg och samtal, både under föredraget och kring borden vid måltiden. Många har upplevelser från när anhöriga vårdats i livets slutskede, en tid då man är mycket känslig och särskilt beroende av gott och empatiskt bemötande från sjukvårdspersonalen.

Men det kan också vara av stor betydelse att få samtala om existentiella frågor. Vad är livet? Vad händer när man dör? Vem tar hand om de anhöriga?

När jag sedan fick tillfälle att säga några ord och berätta lite om vem jag är passade jag även på att sjunga några sånger tillsammans med min man Anders. Tove Janssons Höstvisa passade bra efter Arne Sjöbergs föredrag.

"Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut."


Foto: Christopher Dywik

Anders och jag framförde också Nils Ferlins "Kärleken kommer och kärleken går", med de vackra slutorden:

"Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Din lycka är min,
min lycka är din
och gråten är min när du gråter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar