tisdag 12 januari 2010

Tågeländet - hur länge ska det pågå?

Under lång tid har resenärerna på Stångådalsbanan och Tjustbanan fått stå ut med ständiga förseningar och fått kliva på ersättningsbussar istället för i sista minuten inställda tåg. Berättelserna är otaliga.

Min son har gett upp. Han törs inte åka tåg hem till sina föräldrar längre, efter att gång på gång ha blivit kraftigt försenad.

Senast såg han Kustpilen åka iväg, samtidigt som hans eget tåg gled in mot perrongen. Ett högtalarmeddelande sa att han och hans olyckskamrater skulle bege sig till en ersättningsbuss istället. Och tror ni inte att bussen ger sig iväg innan alla hunnit leta upp den! Eftersom detta var den sista förbindelsen söderut från Linköping, så fick han leta upp en kompis och övernatta, innan han kunde komma hem för att fira jul, bortåt 20 timmar försenad.

För egen del tillbringar jag många timmar i veckan på att förflytta mig mellan Vimmerby, Kalmar och andra orter i länet. Det hade varit underbart att kunna åka tåg, åtminstone de gånger jag ska till Kalmar.

Men jag avvaktar lite större driftsäkerhet. Det funkar inte att ha ett ansvarsfullt jobb och ständigt komma för sent.

I dagens tidningar uttryckte länstrafikbolagens chefer att nu skulle det bli bättre ordning.

Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar