tisdag 5 maj 2009

Mer konjak i vården?!

Idag är det fokus på hygienens roll för patientsäkerheten. I var tionde sjukhussäng vårdas någon på grund av en infektion man ådragit sig - i sjukvården! Sjukhuspersonal - även läkare - uppmanas därför att tvätta händerna. Mellan varje patient!!!

När jag var sjuksköterskeelev inpräntades vikten av handhygien noggrant i våra sinnen. Min vårdlärare fnyste över läkarnas nonchalans: "Doktorer tror att de är sterila så fort de fått sin läkarexamen!"

Jag blev lite orolig, eftersom jag råkade vara gift med en medicinare. Och jag som hade ett år kvar på min utbildning! Undra på att personalen på Kvinnokliniken i Lund skickade hem oss i förtid, när vi råkade ha kvällspraktik samtidigt ... Lyckligtvis visade han sig vara fertil även som legitimerad läkare och vi blev omsider föräldrar till tre underbara barn. (Och vårdläraren menade ju förstås steril i betydelsen att inte behöva tvätta händerna.)

Nu har man infört metoder för att kontrollera att personalen i vården följer hygienrutinerna. Man till och med mäter åtgången på handsprit - denaturerad och odrickbar ska tilläggas, för att undvika missförstånd. Avdelningar som inte förbrukar beräknad mängd sprit kan räkna med att få frågor.

Detta är bra, rent av utmärkt. Ett enkelt och synnerligen effektivt sätt att begränsa smittspridning och minska lidandet för patienter som redan har nog med sin grundsjukdom. Inte ska de behöva smittas av något mer på grund av personalens slarv!

Min man Anders och jag har jobbat i Tanzania i fyra år. Där följer man brittisk rutin. Vid ronderna är en sköterska avdelad för att övervaka att doktorn tvättar händerna mellan varje patient. Även om det kan dyka upp för en västerlänning oanade problem, så löser hon dem. Det finns inte tvättställ i varje rum och även om det finns ett, så kanske det inte finns något vatten. Därför finns alltid en spritflaska på rondvagnen.

En gång fick vi riktiga problem. Handspriten tog slut. Det var ingen resa till Dar es Salaam och Medical Store inplanerad på flera veckor. Vad gör man? Jo, en rådig sköterska springer ned på byn och köper en flaska lokal konjak (Kanyagi). Den är fullständigt odrickbar, men duger utmärkt att desinficiera händerna med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar