lördag 2 maj 2009

150-årig syskonskara

150 år är en imponerande ålder, eller hur? 1849 bildades det som numera är Södra Vi Missionsförsamling. En lång rad människor har berörts, i olika mening, under dessa år i evangeliets tjänst. Flera berättade om händelser, möten och episoder under en minnenas kväll.

Jag hade fått förtroendet att representera Föreningen Kröngården, där Södra Vi Missionsförsamling är medlem. I mitt lilla tal funderade jag över hur förunderligt Gud väver livets trådar. Mina rötter finns i en liknande missionsförsamling i Värmland, där fyra generationer före mig har verkat sedan mitten på 1800-talet. Min morfars kusin var missionär i Ostturkestan, där han verkade tillsammans med Oskar Hermansson från Södra Vi. Vår son har träffat en nutida representant för den kyrka som växte fram som en frukt av deras arbete. Cirkeln slöts när vi i somras hade besök på Kröngården av en svensk familj som nu arbetar i det aktuella området.

Det är en märklig och ofta upprepad upplevelse av släktskap och sammanvävda trådar, när man möter trosfränder. Ibland kan man hitta direkta kopplingar, som i detta exempel. Men ibland kan man spontant känna samma syskonband med totala främlingar, där tron är det enda gemensamma.

"Hur ljuvligt det är att möta (...) en återlöst syskonskara när ensam man vandrar hem. Det är som en fläkt ifrån ovan som Herren oss sänder ner, att stärka den trötte vandrar'n när upp emot himlen han ser."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar