lördag 9 maj 2009

Europadagen i Västervik

Aldrig mer krig i Europa! Det var grundtanken, när den franske kristdemokraten Robert Schuman, just idag för 59 år sedan, kom med den deklaration som ligger till grund för den Europeiska Unionen.

Europadagen den 9 maj firade jag med valupptakt i Västervik, en knapp månad före valet den 7 juni.

Det var marknadsdag och många människor att samtala med. Flera kom spontant och uttryckte sin uppskattning och lovade att rösta på Kristdemokraterna. Nyheterna/Vimmerby Tidnings reporter kom och intervjuade, men Västerviks-Tidningen såg vi inte mer än skylten av!


På torget framför Västerviks Rådhus dukade vi upp ett kampanjbord med informationsmaterial om valet till Europaparlamentet, men också ballonger till barnen.

Det var marknadsdag i Västervik och mycket folk i rörelse, vilket gav tillfälle till många goda samtal.


Jag fick tillfälle att bekanta mig med Malin Sjölander, Moderaternas lokala kandidat.

Du och jag är en del av Europa och vi kan göra skillnad. Mina erfarenheter som sjuksköterska i Tanzania och skolsköterska i Vimmerby säger mig att vi människor är ganska lika. Störst är nog behovet av trygghet och framtidstro. För mig är alla människors unika och lika värde, vårt ansvar för varandra och vår jord en drivfjäder för arbetet också i EU.

Jag vill särskilt arbeta för att rädda Östersjön, stoppa människohandeln och förbättra folkhälsan. EU ska arbeta med gränsöverskridande frågor, utan klåfingrighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar