söndag 1 november 2009

Första dagen som landstingsråd

"Idag det är första da'n på resten av våra liv ... "

Den enkla sångstrofen kan tyckas som en plattityd, men är väl värd att filosofera över.

En dag i ett flöde av dagar. En dag som kan gå spårlöst förbi, som en vindpust. Eller en dag som ger avtryck i ens liv. Kanske en dag då man själv gör avtryck i andras liv. Kanske rent av en dag som gör att inget blir sig likt mer.

Idag är en dag då mycket förändras för min del. Idag tillträder jag som landstingsråd för Kristdemokraterna i Kalmar län.

Ett enormt förtroende har givits mig. Ingen vet hur länge uppdraget kommer att fortsätta. Ingen vet exakt vad det kommer att innebära.

Men det vet jag - att jag ska göra mitt bästa för att motsvara förtroendet. Jag ska göra mitt bästa för att alla som bor i länet ska kunna känna trygghet i att sjukvården ska finnas där när man behöver den. Jag vill arbeta för att personalen ska känna arbetsglädje och stolthet över att kunna ge professionell vård och omsorg med gott bemötande till dem som söker hjälp.

Trygghet i det lilla är trygghet i det stora.

Just en sådan här dag kändes det extra bra att sjunga Ylva Eggehorns ord i psalm 256: "Var inte rädd. Det finns ett hemligt tecken ... "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar