tisdag 3 mars 2009

Tänk att ni saknar mig ...

Fick ikväll höra av mina partikamrater att jag var saknad och efterfrågad i barn- och ungdomsnämndens arbetsutskott igår och i kommunstyrelsen idag. Det var både alliansföreträdare och sossar som frågade efter mig. Jag blir riktigt rörd!

Det är naturligtvis trist när olika förtroendeuppdrag krockar. Under den kommande EU-valrörelsen kommer det dessvärre att ske lite titt som tätt. Men det är ett enormt förtroende jag fått av mitt parti att bli utsedd att representera partiet på EU-valsedeln, som kandidat nummer sex. Självklart måste jag fullfölja det uppdraget efter bästa förmåga. Jag har goda och pålitliga medarbetare som backar upp på hemmaplan, så det är inte på något vis så att Kristdemokraterna blir utan företrädare när jag är borta.

Men vad hade jag då för mig igår och idag? Ja, igår var det EU-utfrågning i Oskarshamn, som framgår av ett tidigare inlägg.

Idag var jag i Linköping på ett möte med en tvärpolitisk arbetsgrupp, som har tillsatts av de sju riksdagspartiernas partidistrikt i Kalmar, Jönköpings och Östergötlands län, för att utreda förutsättningarna för en eventuell regionbildning ur ett sjukvårdsperspektiv. Vi har konstaterat att de tre landstingen genom regionsjukvårdsnämnden redan har en hel del gemensamt. Mycket kan vidareutvecklas oavsett hur länsgränserna ser ut. En rapport ska presenteras för de tre partidistrikten senare i vår. Alltså ett viktigt och ansvarsfullt uppdrag, som jag inte kan ta lätt på.

Naturligtvis är det olyckligt att det tidsmässigt sammanföll med kommunstyrelsen, men även där har jag en god ersättare som trädde i tjänst i min frånvaro, så ingen skada är skedd.

Men riktigt rart att ni saknade mig!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Saknad och saknad så vore det kul om du inte to på dig mer än att du kan fullfölja dina uppdrag och igår så var din motion uppe till behandling och det hade varit kul om du hade varit med och argumenterat för den. Vad jag förstod så fanns du inte heller med på arbetsutskottet när den behandlades där. Hoppas du hinner vara med på fullmäktige

Gudrun sa...

Motionen var gemensam från den kristdemokratiska gruppen, även om jag som gruppledare stod som undertecknare. Därmed kan jag inte se något problem i att vice gruppledare Elisabeth Lago Nilsson för vårt partis talan i min frånvaro. Vi är inte så personfixerade, utan för en gemensamt utformad politik. I alliansen finns dessutom ett samarbete. Jag hade personlig kontakt med mina båda allianskollegor i KS au, både inför KS au och KS-behandlingen av motionen. Vid fullmäktige kommer jag att vara med, om inget oförutsett inträffar!

Skicka en kommentar