söndag 8 mars 2009

Nattcafé och familjehelg

Säga vad man vill om helger, men nog ger de omväxling alltid, om än inte vila ...

Fredag kväll - nattcafé på Mötesplatsen. Fixa ingredienser till fikat. Umgås med ungdomar som behövde komma in och värma sig och kanske bara sitta ned i lugn och ro en stund. (Märkligt nog lyckades alla mina egna droppa in under kvällen: Båda döttrarna med äkta makar och även sonen kom farandes ända från Örebro, dagen till ära.) Spela dataspel - att jag var så bra på tennis anade nog inte min dyre make när vi greppade varsin spak! För att inte tala om bowling! Framåt midnatt var vårt uppdrag fullgjort och vi traskade hemåt i natten.

Lördag - alla våra ungdomar plus barnbarnen och en svägerska kom på förmiddagsfika. Kul att kunna överraska med två sorters nybakade kakor. Det händer inte så ofta, får jag erkänna, så det var desto mer uppskattat. Inte minst toscakakan med hackade cashewnötter, ett angenämnt minne från åren i Mchukwi, ett område med cashewnötsodling som viktigaste cashcrop. Mitt i allt ringde en kvinna och tackade för min insändare om hur kvinnor underbehandlas i sjukvården. Trevligt att få direkt respons på något som känns viktigt och angeläget. På kvällen planering inför sommarens Tanzaniaresa, tillsammans med våra vänner. Kul och spännande!

Söndag - mötesledning i Korskyrkan, fikagemenskap med en nyinflyttad brasilianska och hennes svenske vän. Kul! Hoppas de känner sig välkomna i vår gemenskap, trots kulturskillander! Därefter middag hemma hos släkten i Djursdala, med promenad som bjöd på snö i håret. Härligt uppfriskande! Och ikväll har jag hittat en massa vänner på Facebook. En ny värld öppnar sig ... Ska bli spännande att se vänner från olika epoker av livet ramla in, som andra har beskrivit det. Inemellan har jag gått igenom några packar med handlingar från kommunen och landstinget inför kommande möten; en nog så viktig sysselsättning, även om omgivningen kan tycka att man är lite trist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar