I dagarna samlas omkring 1500 politiker och tjänstemän till Kommunal Skolriksdag, ett arrangemang som ordnas på Älvsjömässan av Sveriges Kommuner och Landsting. Som ersättare i utbildningsberedningen finns jag med som medverkande vid ett seminarium om mobbning imorgon eftermiddag.
Dagens föreläsningar och seminarier har varit både intressanta och givande, inte minst Jan Larssons presentation av McKinzie-rapporten, om vad som kännetecknar länder med goda resultat i skolan. Dit räknas inte Sverige, som tvärtom backar resultatmässigt i vissa avseenden, men väl länder som Finland, Storbritannien och Singapore. Den tydligaste faktorn för barnens skolprestationer är lärarens yrkesskicklighet. Och studien visade att även mindre skickliga lärare kan bli bättre.
För Sverige ligger det en enorm utmaning i att åter göra läraryrket attraktivt. I Storbritannien har man under en knapp tioårsperiod lyckats höja läraryrkets status till det mest populära yrket från en tidigare 92:a-placering, utan att för den skull höja lönerna på något iögonenfallande sätt. Istället har man lyckats skapa en positiv bild av vilken utmaning och stimulans det innebär att få förmedla kunskap till barn och ungdomar.
Jan Larssons föredrag följdes av Mr Justin Donovan från Hertfordshire i Storbritannien, vilken utbildningsberedningen tidigare gjort bekantskap med. Han är huvudansvarig för undervisningsväsendet där och informerade om hur man arbetar för att förverkliga skollagen Every Child Matters, varje barn spelar roll. Man har utarbetat system för att på olika sätt stödja skolorna i att fullfölja målen och förbättra standarden.
Samtidigt som man arbetar brett, så finns det ett engagemang för den enskilda eleven i behov av särskilt stöd. Kring vart och ett av dessa barn skapar man ett team där en person får ett samordningsansvar, för att underlätta kontakterna med alla de professioner som kan vara inblandade runt barnet, främst från sjukvård, socialtjänst och skola.
Imorgon, onsdag, ska jag alltså medverka vid ett seminarium med rubriken Går det att minska mobbningen och uppnå varaktig effekt? Föreläsare är André Baraldsnes, som är projektledare för Olweus-programmet i Norge, det program som enligt Brottsförebyggande rådet lyckas bäst. Det ska bli intressant att höra om det finns något att ta med hem till Vimmerby, där många skolor redan arbetar utifrån Dan Olweus metoder.
Ämnet är ju tyvärr ständigt aktuellt och känns högprioriterat. Alla barn har rätt att respekteras för den det är. Ingen ska behöva känna oro för att gå till skolan. Alla ska känna att de vuxna lyssnar och tar tag i saken, när något inte är som det ska!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar