lördag 14 mars 2009

Barnbonus inget förklätt abortmotstånd!

På SVT Opinion förs en märklig debatt, där Christian Valtersson, EU-kandidat liksom jag, men med basen i Grön Ungdom, försöker förvränga Kristdemokraternas förslag om en barnbonus på 10.000 kr till ett förklätt abortmotstånd.

Eftersom jag själv varit med i arbetsgruppen som tagit fram förslaget, så kan jag garantera att ingen sådana dold agenda finns. Tvärtom en uppriktig oro över de låga födelsetalen och en samhällsekonomisk analys av den enorma försörjningsbörda som kommande generationer kommer att ha, om inte trenden bryts. I Kanada infördes en liknande premie och där ökade barnafödandet med 17 procent. Är då Kanadas regering att betecknas som abortfientlig?

Jag blir så trött på dessa ständiga misstänkliggöranden gentemot Kristdemokraterna. Våra politiska motståndare älskar att spela på fördomar. Tänk om de kunde läsa vårt partiprogram istället för att sprida förtal!

Men jag kan ana de bakomliggande drivkrafterna. Christian Valtersson och Miljöpartiet har varit trygga i att ett samarbete med Socialdemokraterna ska ge dem tillträde till regeringsmakten och plats i Rosenbad vid valet nästa höst. Med Mona Sahlins ledarskap ser man nu opinionssiffrorna sjunka som en sten. Vad gör man då? Jo, ger sig på en av motståndarna, för att undergräva förtroendet för ett av de nuvarande regeringspartierna.

Osmakligt, tycker jag. Jag tror faktiskt att väljarna är tillräckligt klarsynta för att inse detta. Kristdemokraterna värnar om familjerna. Vi har den bästa familjepolitiken - det tycker en majoritet av svenskarna vid opinionsmätningar - och med arbetsgruppens förslag blir den ännu bättre!

Gudrun Brunegård
EU-kandidat nr 6 för Kristdemokraterna

4 kommentarer:

Unknown sa...

När det gäller att sjunka som en sten så ska du inte kasta sten i glashus. Om dagens siffror stämmer finns ni inte i riksdagen efter nästa val. Så populär är er politik...

Gudrun sa...

Din egen blogg vittnar om hur orolig du är - även om du tappert stöttar din partiledare.

Opinionssiffror är en sak och valresultat en helt annan. Som jag konstaterat tidigare, så har Kristdemokraterna en normalkurva med siffror under fyraprocentsstrecket mellan valen, och en rejäl upphämtning när det väl gäller.

Men visst - säker kan man aldrig vara, varje röst måste vinnas och övertygas om att just vår politik är den bästa.

Som opinionsmätningarna utvecklar sig nu, så ser det ut att kunna bli en rysare 2010. Inte minst för er i oppositionen, som i hybris trodde er vara säkra om en promenadseger, eller som du själv uttrycker det, spela inför öppet mål och istället fråka inbördes i omklädningsrummet.

Unknown sa...

Åter igen så har ni i era glansdagar stöds av 5-6% av Sveriges befolkning. Nu går det dåligt för oss och har då ett stöd på 35-40%. Det finns viss skillnad. Så lite ödmjukhet inför fakta vore trevligt...

Gudrun sa...

Värst vilken öm tå jag måtte ha trampat på! Jag är väl medveten om att socialdemokraterna sedan decennier har ett ofattbart stort väljarstöd. Ni har så länge impregnerat detta land, att Alf Svensson brukar säga att det sitter en liten sosse på varje svensks axel. Förhoppningsvis håller svenskarna dock på att frigöra sig från denna likriktning vad gäller åsikter och tänkande!

Men om du tycker att jag brister i ödmjukhet, så brister du i sanningsenlighet, när du påstår att Kristdemokraterna inte haft mer än 5-6 %. Det hittills högsta valresultatet i riksdagsvalet var 1998 med 12 %. Senast var det 6,6 %.

Det ligger i ditt intresse att förringa och förminska en motståndare, precis som jag skrev i bloggen, men det stärker inte din trovärdighet, när du så tydligt förvränger sanningen!

Skicka en kommentar