fredag 4 december 2009

Värna vården i Virserum!

Idag har jag besökt två av distriktsläkarmottagningarna i Virserum. Ja, i detta relativt lilla samhälle finns tre läkarmottagningar! Jag har också träffat samhällsföreningen, en oerhört engagerad skara människor, som arbetar för ett levande samhälle med god service till sina medborgare.

Men det finns en stor oro i samhället. Under de senaste åren har invånarna sett hur samhället urholkats, undan för undan. Folktandvården. Högstadiet. Distriktssköterskor. Nu senast barnhälsovård och mödravård.

Hur kommer införandet av Hälsoval Kalmar påverka läkarmottagningarna?

Och hur gick det egentligen till när barnhälsovården plötsligt centraliserades till Hultsfred? Mig veterligt finns inga politiska beslut om någon sådan centralisering.

Och får ambulansen vara kvar, trots att den nya ambulansen är för hög för att komma in i garaget och landstinget har avböjt att hyra en plats av kommunen, i den nya brandstationen?

Vid förra veckans landstingsfullmäktige fick en ledande majoritetsföreträdare ett utbrott, efter att jag hade uttryckt vikten av att värna ett likvärdigt sjukvårdsutbud till länets invånare. "Jag blir så trött på dem som säger att de vill värna vården. Vi vill utveckla den, då kan man inte hålla på och värna!" Ungefär så gick resonemanget.

Tyvärr kan jag inte hålla med. Som folkvald måste jag arbeta för att inte bara sjukhusorternas befolkning har tillgång till bassjukvård på nära håll. Det är en medborgerlig rättighet var man än bor.

Därför måste jag göra den rödgröna majoriteten besviken. Jag kommer att fortsätta att värna om att även landsbygdens befolkning har tillgång till sjukvårdens basfunktioner på nära håll. Och nu gäller det Virserum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar