söndag 22 februari 2009

EU-kandidatutbildning 23/2

Imorgon, måndag 23 februari, åker jag till Stockholm på EU-kandidatutbildning.

På programmet står bland annat inledning av Göran Hägglund, fördjupning i de prioriterade frågorna: Miljö och klimat, EU och finanskrisen samt Gränsöverskridande brottslighet/människohandel och - inte minst - hur vi kommunicerar budskapet.

En fullmatad dag alltså. Så fullmatad att jag inte hinner hem till kommunfullmäktige i Vimmerby. Men i det här fallet prioriterar jag förberedelserna inför valet till Europaparlamentet. Det känns viktigt, inte minst med tanke på att den första debatten är redan måndagen därpå, den 2 mars, i Oskarshamn.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Du prioriterqar inte intepellationen om mobbning i våra skolor. med tanke på vilken stolar du siter på ino kommunen och skl så är det noterat...

Gudrun sa...

Interpellationen är riktad till ordföranden i nämnden, som har förberett debatten.
Frågeställningen är mycket viktig. Både i min profession som skolsköterska och i uppdraget som skolpolitiker har jag arbetat för en värdegrund där alla personers lika och oskattbara värde respekteras. Jag har dessutom engagerat mig i det aktuella fallet, både genom kontakter med den berörda familjen och skolledningen. Jag kommer även att, på uppdrag av SKL:s utbildningsberedning, vara värd på ett seminarium om mobbning på Kommunala Skolriksdagen i Stockholm i mars.

Unknown sa...

Men vad gör du i den politiska vardagen i nämnden?

Gudrun sa...

Där står frågan högt på dagordningen så snart vi har verksamhetsföreträdare inbjudna. Det är en av de frågor jag följer upp när jag själv är på verksamhetsbesök. Jag medverkade till formuleringarna om allas lika värde i barnomsorgs- och skolplanen, där värdegrunden är ett av tre fokusområden. Och under förra mandatperioden markerade jag kraftfullt mot kränkande inslag vid gymnasiets insparkar, vilket ledde till att man gjorde om hela konceptet.

Unknown sa...

Trots dina kraftfulla åtgärder så dömer barn och elevombudet högsta skadeståndet till Vimmerby kommun.

Gudrun sa...

Det är nog så att man alltid hade kunnat göra mer. Det ligger i den mänskliga ofullkomligheten. Jag ser det som ett förfärligt misslyckande att ett barn upplevt förtryck och de facto blivit slagen under skoltid. Enligt min uppfattning måste man alltid utgå från hur den utsatta individen upplevt situationen, även om det alltid finns mer än en sida och mer än en förklaring. Oavsett vilken förklaring som är "rätt", så har barn rätt att förvänta sig en trygg skolmiljö där barnet respekteras för den det är.

Skicka en kommentar