söndag 22 februari 2009

Bistånd viktigt - en procent en början

I en insändare i Kristdemokraten nr 7 åberopar Aron Modig och Josef Kuhlin min debattartikel för några veckor sedan. De skriver att ”det är en allt för defensiv inställning” att uppmana partiet att stå upp för det nuvarande enprocentsmålet för svenskt bistånd. Istället uppmanas partiet följa i KDU:s fotspår och kämpa för två procent som mål.

Jag instämmer fullständigt i att vi borde ha råd med detta och mer därtill. Jag har inget emot att ha tiondet som inofficiellt mål. Behoven och utmaningarna runt om i vår värld är långt större än så.

Men uppenbarligen är enprocentsmålet utmanande nog, eftersom moderaterna vill sänka målet till 0,7 procent och dessutom räkna in en massa saker som enligt min mening måste ligga utanför.

Som det nu ser ut, så lär vi således få fullt upp med att bibehålla enprocentsmålet. Därför tror jag att det är en klok strategi att först konsolidera enprocentsnivån, så att den blir fullständigt oomtvistlig bland både våra samarbetspartier, vänsterblocket och svenska folket. Därefter kan vi ta nästa steg och höja nivån ett snäpp.

Gudrun Brunegård
EU-kandidat och tidigare biståndsarbetare i missionssjukvård i Tanzania

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar