söndag 6 mars 2011

Sjukvårdssamarbete kring spetskompetens i sydost

I mina besök på länets sjukvårdsinrättningar var turen häromdagen kommen till Länssjukhuset i Kalmar. Även den här gången hade jag sällskap av min företrädare som landstingsråd för Kristdemokraterna, riksdagsledamoten Anders Andersson.

Syftet med besöken är dels en allmän uppdatering för att hålla sig à jour med utvecklingen, men alldeles speciellt med anledning av den högaktuella regiondiskussionen.

Anders Andersson konstaterade att vi under hans tid som landstingsstyrelsens ordförande fattade de inledande besluten för att rusta länets tre sjukhus inför en kommande regionbildning. Nu gäller det att förvissa sig om att sjukhusens innehåll håller högsta tänkbara konkurrenskraft för framtiden.

Vid vårt möte med kirurgklinikens ledning tog vi del av det samarbete som finns mellan de tre sjukhusen i Kalmar, Växjö och Karlskrona. Alla tre är belägna på behörigt avstånd från universitetsklinikerna i Lund respektive Linköping. Jag tror att det är rätt väg att ta vara på den spetskompetens som finns på vart och ett av sjukhusen och vidareutveckla den.

Min uppfattning är att ett stärkt sjukvårdssamarbete i det sydöstra hörnet av vårt land gynnar befolkningen oavsett hur de framtida gränserna kommer att dras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar