tisdag 13 juli 2010

Pyton, vilka kvinnor!



Den döda pytonormen som mötte sina övermän - två tanzanianska kvinnor!

Vem har inte fasat över vad som skulle hända om man råkade ut för en pytonorm? Ingen sådan där liten en- eller tvåmeters, som brukar visas upp för turister. Nej, jag talar om en sådan där som man ibland hör talas om, som kramar ihjäl små barn.

Den första reaktionen är att vifta bort det som rövarhistorier eller fantasifoster. Men när vi jobbade i Tanzania blev vi erbjudna att köpa skinnet av en pytonorm som vår trädgårdskarls far hade dödat när den låg och smälte en get, som den slukat hel. Den ormen var fem meter lång.

Idag kan jag bjuda på en händelse som inträffade den 1 juli, fem kilometer från Mchukwi hospital, omkring 15 mil söder om Dar es Salaam, det sjukhus där jag arbetat. Brevet och bilddokumentationen kommer från Emanuel Kasekwa, en hundraprocentigt trovärdig person, som många känner sedan hans besök i Sverige i maj månad.

Här kommer hans berättelse, direkt översatt:

"När jag hörde det blev jag chockad och ville inte tro det förrän jag såg med mina egna ögon, pytonormen som dödades av två kvinnor, efter att den ena av dem hade blivit attackerad och fångad i ormens käftar. Pytonormen visste att den hade mat för några veckor, men den hade otur, för direkt efter att ha fångat kvinnans vänstra ben, när den försökte svälja henne, sa hon "nej, inte nu", och började slåss för sitt liv och ropade på hjälp. Som tur var för henne fanns en annan kvinna inte långt från henne. Hon kom snabbt och förstod vad som höll på att hända med hennes granne. Med förenade krafter lyckades de slita isär pytonormens käftar och gjorde den hjälplös tills maken kom och avslutade det hela. Det här är ingen uppdiktad historia, den hände på riktigt på en av bodngårdarna fem kilometer från sjukhuset och hon fördes till sjukhuset, där hon fick behandling. Killarna bestämde sig för att släpa pytonormen med motorcykeln men misslyckades tills traktorn kom och hjälpte till. Titta på fotona med dina egna ögon och gläd dig med de modiga kvinnorna. Det hände den 1 juli 2010!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar