fredag 8 april 2011

Patientfokus i ambulansverksamheten?

Sedan tre dagar befinner jag mig på kvalitets- och patientsäkerhetskonferens i Amsterdam. Parallellt finns möjligheten att följa vad som händer hemmavid genom digitala medier.

På konferensen har jag blivit glatt överraskad av det genomgående starka patientfokuset. Jag hade befarat att det dominerande intrycket skulle vara tabeller, statistik, analyser och handlingsplaner. Och visst har det visats många sådana i alla de storföreläsningar och seminarier jag har bevistat. Men i centrum har man ändå i överraskande många fall lyckats hålla den enskilde patientens väl och ve.

Inte bara det, utan också att ta tillvara patientens upplevelse för att göra vården bättre. I Nederländerna ställer man frågan "Vad gjorde sjukvården för att du skulle känna att du hade huvudrollen och kontrollen över din sjukdomssituation?"

Undrar just vad svaret skulle bli om man ställde den frågan till den 92-åriga damen i Mörbylånga som fick vänta i tre timmar på ambulans från Kalmar, för att hon inte bedömdes vara tillräckligt sjuk för att man skulle kalla ut den Mörbylångaambulans som hade beredskap någon kilometer därifrån.

Händelsen har skildrats i bl a Östran och Radio Kalmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar