måndag 20 juli 2009

Ett tal att bli upprymd av!

Dagen innan jag lämnade Sverige för att hämta hem min man från Tanzania, hade jag förmånen att höra Göran Hägglund hålla sitt Almedalstal. Enligt min uppfattning är det hans absolut bästa tal. Hittills.

Eller vad sägs om följande smakprov?

Mina vänner,
Vi befriar Sverige. Steg för steg.
Vi är på väg ut ur den rödgröna snårskogen. Vi hugger oss ut. För vi ska till det fria, vackra Sverige vi vill ha. Vi ska ta oss ut till ängarna, och förstås, till vattnet.
Vi hugger oss till friheten, till glädjen och gemenskapen.
Vi ska till ett bättre Sverige. Vi ska till det Sverige där arbetsamhet lönar sig mer.
Där alla ska kunna spara till ett hus. Där de gamla respekteras.
Där polisen finns på gatorna och dottern går säker om natten. Där läraren är auktoritet i klassrummet och sonens skola är rofylld.
Där den psykiskt sköre upplever trygghet och omsorg.
Där alla som kan arbeta har ett jobb att gå till.
Vi ska till det Sverige där man är hederlig. Där skatterna är rättvisa och fifflandet är borta.
Där man kan lita på varandra. Till det Sverige där byråkratin är ett minimum och det inte finns några åsiktskontrollanter.
Ett Sverige där medborgaren reser sig som medborgare.
Ut till ängarna, till vattnet. Det är det Sverige där vi är fria tillsammans och ser nästa dag an med glädje.
2004 bildades en allians för att ta oss alla dit. Vi har långt kvar, det vet vi.
Det är inte någon liten skog vi ska ta oss ur. Men svenska folket beslöt en gång för tre år sedan att börja den färden, och jag vet att vi kommer att fortsätta den tillsammans!

Läs hela talet! http://www.kristdemokraterna.se/GoranHagglund/Tal/090702Almedalen.aspx
Se talet via SVT Play! http://svtplay.se/v/1614414/almedalen_2009/goran_hagglunds_tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar