måndag 8 juni 2009

Spänningen fortsätter!

Var det någon som trodde att allt omkring EU-parlamentsvalet var över i och med valnattsresultatet? Då trodde ni fel!

Kl 8.00 i morse började kontrollräkningen, denna gång även med notering av hur personkryssen fördelat sig. Efter hela dagens räknande har man betat av drygt 1100 av 6060 valdistrikt i landet.

Trenden hittills visar på ett oerhört starkt stöd för Alf Svensson. Inte oväntat, kanske.

Det jag är lite fascinerad av, dock, är dels att det hittills bara är just Alf som kryssat sig förbi mig! Och inte hade jag väntat något annat än att han skulle göra det.

Men riktigt glädjande är att att resultatet i Kalmar län står sig jämfört med förra valet, trots att Kristdemokraterna tappade en procentenhet nationellt och trots att valdeltagandet ökade rejält. Ungefär 1000 fler personer röstade på KD i år än 2004!

Den största överraskningen är nog ändå att så många fler har röstat på Kristdemokraterna i Vimmerby i år (2,7 % ökning), att vi placerade oss som nummer två i den kristdemokratiska tillväxtligan, med endast Mullsjö före oss (med 3,7 %-enheters ökning). Närmast efter kommer Hultsfreds kommun som god trea (2,2 % ökning).

Visst är det roligt! Minst lika uppmuntrande var det att anlända till landstingshuset i Kalmar idag på förmiddagen och mötas efter det ena uppmuntrande tillropet efter det andra, t ex "Grattis! Hårt arbete lönar sig!"

Nästa spänningsmoment gäller på vilken nivå antalet personkryss kommer att hamna. Kommer jag att kunna hålla mig kvar som nummer sju bland kristdemokraterna eller kommer fler än Alf kryssa sig förbi mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar