onsdag 29 juli 2009

Kirskålspaj - ogräs som gör nytta!

Ogräs, har jag fått lära mig, är en växt som hamnat på fel ställe. Många skulle nog betrakta de gullvivor som växer mellan kalkstensplattorna utanför vår köksingång som ogräs just av det skälet, men jag njuter ändå av deras sirliga skönhet.

Hur många har inte irriterat sig över kirskålen, som snabbt breder ut sig och täcker marken, om man vänder ryggen till? Ändå var den så nyttig och användbar, både i matlagning och som medicinalväxt, att de tyska munkarna gjorde sig mödan att ta med växten hit på medeltiden. Den spred sig runt alla kyrkor, därav namnet.

För några år sedan hittade jag ett recept på kirskålspaj i Vimmerby Tidning, som jag gärna delar med mig av:

Pajdeg: 125 g smör, 2,5 dl vetemjöl, 2-3 msk vatten
Fyllning: 1-1,5 liter kirskålsblad förvälls ett par minuter i saltat vatten. Hacka samman kirskålen med 1/4 purjolök och en vitlöksklyfta.
Vispa samman 2 ägg, 2 dl gräddmjölk, 1-2 dl parmesanost. Krydda med örtsalt och cayennepeppar. Häll allt i pajskalet och grädda 25-30 minuter i 200 graders värme.
Servera med en blandad sallad.

Tack Maj Djurstedt, som förmedlade receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar