tisdag 31 maj 2011

Skattehöjarparadiset Kalmar län

Så är det då beslutat.

Den rödgröna landstingsmajoriteten höjer skatten med 25 öre från 1 januari 2012, för att täcka kostnader som uppstår flera år senare. På så vis samlar man in ungefär 100 miljoner kronor från länets skattebetalare, som redan har lägst skattekraft i riket.

Men majoriteten drar sig inte för att öka skattebördan för en vanlig familj med 1200 kronor.

I debatten framhöll jag följande:

Kristdemokraterna är positiva till att överföra kollektivtrafiken till landstinget. Vi är positiva till en skatteväxling som motsvarar den delen. Vi är positiva till satsningar på infrastruktur och förbättringar av kollektivtrafiken.

Det är nödvändigt för att förbättra länets konkurrenskraft, för arbets- och studiependling, för att förbättra företagens varutransporter till och från länet, exempelvis Scania som planerar för en 50-procentig utökning och järnvägstransporter.

MEN:

Vi tillstyrker inte skattehöjning i förtid. Skatt ska motsvara aktuella omkostnader. Det är inte rimilgt att öka skattebördan på länets inkomsttagare, som redan idag har lägst skattekraft i riket. Visom förtroendevalde har genom beskattningsrätt möjlighet att besluta att ta hand om en del av invånarnas pengar. Det är förenat med en skyldighet att hantera pengarna ansvarsfullt:

Skatteuttaget ska vara kopplat till konkreta användningsområden - inte för att förbättra landstingest överskott med 100 miljoner kronor under 2012-2013. Till dess gör pengarna bättre nytta i medborgarnas plånböcker.

tisdag 24 maj 2011

Kalla fötter i Oskarshamn? Eller: Dold agenda i Ohn?

För varje dag som går blir jag allt mer övertygad om att det pågår ett omvänt Legobygge i landstinget, där den rödgröna majoriteten givit sitt tysta medgivande till en stegvis nedmontering av akutverksamheten vid Oskarshamns sjukhus. Byggsten efter byggsten plockas bort.

Trots landstingsfullmäktiges beslut att akutens kirurg- och ortopedjour ska vara öppen till kl 17 får man regelbundet rapporter om patienter som flera timmar före den tiden har nekats att komma till sitt eget sjukhus, utan skickats direkt till Kalmar eller Västervik. I många fall åker ambulansen inte ens fram till Oskarshamns jourmottagning.

Successivt har kirurgjouren urholkats. Ett bemanningsföretag har ibland tillhandahållit distriktsläkare på kirurgjouren, ibland ingen läkare alls.

För några veckor sedan tillkännagavs beslutet att flytta ut distriktsläkarjouren från akutmottagningen till lokaler utanför sjukhuset, på tvärs mot fullmäktiges beslut. Många på sjukhuset har uttryckt oro för vad det kan innebära för sjukhuset som helhet.

Idag nåddes vi av ett rykte att personalen på akutmottagningen kallats till ett möte för att informeras om att kirurg- och ortopedakuten skulle läggas ned helt. När Alliansföreträdare började ställa frågor tycks det som att man fått kalla fötter. Vid informationsmötet hade nämligen det, som enligt uppgift varit ett beslut om att dra in kirurg- och ortopedjouren från 1 september och att stoppa rekryteringen av kirurger till denna jour, förändrats till ett förslag till beslut. Nu ska det tydligen även upp till politiskt beslut också.

Det är bra om man äntligen förstått att den här typen av avgörande förändringar, som kraftigt avviker från det noga preciserade fullmäktigebeslutet, endast kan beslutas av landstingsfullmäktige. Allt annat vore ett hån mot demokratin.

Besluten i landstingsfullmäktge i november 2003 om distriktsläkarjourens placering var enhälligt, men när det gäller ortopedin och kirurgin lämnade både Vänstern och Socialdemokraterna avvikande uppfattning. Jag kan inte låta bli att citera vänsterns reservation:

"Kirurgin i Oskarshamn utvecklas mot dagkirurgi samt mottagningsverksamhet. Slutenvårdskirurgin koncentreras till Kalmar och Västervik."

Landstingsstyrelsens dåvarande ordförande, Anders Andersson (KD) utmanade gång på gång Johnny Petersson (V), för att få svar på om han var beredd att riva den reservationen. Han lyckades aldrig med det. Inte förrän vid den lunch som landstingsstyrelsen höll när Anders Andersson avtackades, i samband med att han lämnade landstingsstyrelsen för riksdagsarbetet. I samband med sitt tal överraskade Johnny med att i alla vittnens närvaro riva den berömda Oskarshamnsreservationen.

När man ser vad som nu händer i Oskarshamn, är det så man börjar undra vad det var för ett papper Johnny Petersson verkligen rev itu. Det verkar som att reservationen i själva verket har legat kvar, som en dold agenda, och styrt den utveckling vi kan se för våra ögon.

tisdag 17 maj 2011

Kollektivtrafik - Ja! Skatt i förtid - Nej!

Så har då den rödgröna landstingsmajoriteten slagit sig in på den synnerligen tveksamma skattehöjarbanan. Skattehöjning för skattehöjningens skull, om man får tro landstingsrådet Jessica Rydell (MP) som glatt uttalade att vi i Kalmar län "betalar stötande lite" i skatt och strax därpå att vi "betalar alldeles för lite".

Minst sagt häpnadsväckande uttalande, må jag säga. Är inte Jessica medveten om att vårt län har bland rikets lägsta skattekraft på grund av det låga löneläget i länet? Ändå tycker hon att undersköterskor, bilmekaniker, pensionärer och hårfrisörskor ska betala mer i skatt, även om det inte finns ett konkret behov att koppla en skattehöjning till!

Vad är då syftet?

Ja, i bakgrunden ligger att länets kollektivtrafik ska övertas av landstinget från årsskiftet. I samband med motsvarande överföring av skatt från kommunalskatt till landstingsskatt vill de rödgröna lägga på en extra skattehöjning för att genomföra de förbättringar av kollektivtrafiken som länets politiker i regionförbundet har kommit överens om.

Visst är det viktigt att förbättra kollektivtrafiken, både inom länet och pendlingsmöjligheterna med arbetsmarknads- coh studieområden utanför länets gränser. Både mot Linköping-Norrköpings- och mot Växjö-Karlskrona-områdena. Jag tror det är nödvändigt för länets växt- och utvecklingskraft.

Men skatten ska bara höjas när det verkligen behövs, när respektive kostnadsökningar inträffar, inte i förskott. Tills dess det behovet uppstår gör pengarna bäst nytta i länsinvånarnas plånböcker. Då kan de istället använda pengarna till sitt dagliga liv, inköp och investeringar, som bidrar till att hålla näringslivet igång.

Därför är jag glad att Allianspartierna enat tog front mot skattehöjarligan. Under hösten hoppas jag på en fördjupad analys av investeringsbehovet framöver. Då kan man ta ställning till om skattenivån behöver justeras och i så fall när. Kanske i två steg. Men inte i förskott.

Läs mer i Christer Jonssons och Pierre Edströms bloggar och VästerviksTidningen på redaktionell och ledarplats.

fredag 13 maj 2011

Bäst före-datum på politiska beslut?

Interpellation av Gudrun Brunegård och Chatrine Pålsson Ahlgren till landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson

Försämringar vid akutmottagningen i Oskarshamn?

I samband med strukturbesluten 2003 förändrades verksamheten vid akutmottagningen i Oskarshamn. En helhetslösning utformades utifrån mellanlänets specifika förhållanden och förutsättningar, för att tillgodose patientens behov av trygg och tillgänglig sjukvård. På så sätt samverkar medicinjouren med distriktsläkarjouren lokalmässigt och i fråga om personal, för att kombinera medicinsk säkerhet och effektivt resursutnyttjande. Syftet med samverkan mellan sjukhuset och primärvården är att kunna ge akut sjukvård dygnet runt för befolkningen i mellanlänet. I Landstingsplan 2004-2006 beskrivs verksamheten så här:

"Akutmottagningen i Oskarshamn bemannas kvällar och helger med distriktsläkarjour förutom medicinsk primärjour dygnet runt. Primärjouren vid kirurgkliniken i Oskarshamn dras in från och med kl 17.00. Därefter ska det finnas en samordnad beredskapslinje läkare för kirurgi/ortopedi. Befintlig distriktsläkarjour bibehålles."

Detta beslutades av landstingsfullmäktige den 27 november 2003 i total enighet. Sedan dess har snart åtta år gått. Under våren 2011 genomförs en omvärldsanalys av Kairos Future, som enligt uppgift ska ligga till grund för eventuella, nödvändiga förändringar för att ge Oskarshamns sjukhus goda förutsättningar att möta framtiden. Konsultgruppens sammanställning och slutsatser utifrån omvärldsanalysen har ännu inte presenterats.

Den 2 maj meddelades att ett tjänstemannabeslut fattats att flytta ut primärvårdsjouren från sjukhuset. Vi ifrågasätter förfaringssättet att politiskt fattade beslut ändras utan nytt beslut av samma beslutande församling. Förfaringssättet är ett bekymmer, men ändå inte det allvarligaste. Det som är verkligt allvarligt är vad som händer med akutmottagningen på sjukhuset ur ett patientperspektiv. Vi är också starkt oroade att den trygghet som samverkan mellan primärvårds- och medicinjour har inneburit nu raseras. Vad blir då kvar av sjukhusets akutmottagning?

Efter att ha tagit del av vad som sker, utan att man inväntat resultatet av det pågående konsultarbetet, finns skäl att undra vilka fler förändringar som planeras, utan att majoriteten har för avsikt att ta upp dem för politiska beslut. Vi vill därför ställa följande frågor:

- Vilka blir konsekvenserna för patienterna i Oskarshamn och övriga mellanlänet av de förändringar som nu ska genomföras?

- Vad blir effekten för sjukhusets akutmottagning under kvällar och helger efter utflyttningen av primärvårdsjouren, i form av förändrat personalbehov och ökade kostnader på grund av dubbla jourlinjer utan samordningsmöjligheter?

- Finns det några ytterligare förändringar som beslutats eller planeras på tjänstemannanivå, som kommer att påverka akutmottagningen i Oskarshamn?

- Är du nöjd med en ordning där beslut fattade i bred politisk enighet ändras eller undanröjs utan ny politisk prövning och utan tydlig delegation från fullmäktige?

- Anser du att ett politiskt fattat beslut förlorar sin giltighet efter en tid och kan ändras genom tjänstemannabeslut? Efter hur lång tid anser du i så fall att ett fullmäktigebeslut kan ändras genom tjänstemannabeslut? Vem avgör i så fall vilka fullmäktigebeslut som inte behöver upp till ny politisk prövning innan en förändring kan ske?

- Vilka andra delar av strukturbesluten från 2003 har du delegerat till tjänstemännen för ändring utan öppen debatt och politisk prövning i fullmäktige?

Vimmerby och Mönsterås den 12 maj 2011

Gudrun Brunegård Chatrine Pålsson Ahlgren

torsdag 12 maj 2011

Likvärdig ambulanssjukvård på Öland!


Igår gjorde jag en rad verksamhetsbesök på Öland, bland annat på ambulansstationen i Löttorp. Där har man beredskap med fem minuters inställelsetid efter kontorstid. Det innebär i praktiken att de endast får rycka ut vid livshotande tillstånd, så kallade Prio ett-larm. Vid allvarliga men inte livshotande sjukdomstillstånd får istället Borgholms-ambulansen köra den långa vägen till norra Öland, trots att Löttorps-ambulansens personal är på plats i jourrummet.

Motsvarande förhållande råder på södra Öland, där Kalmar-ambulansen får rycka ut, medan Mörbylånga-ambulansens personal sitter kvar i jourrummet.

Det är inte rimligt att befolkningen på Öland ska leva med ojämlika förutsättningar till den trygghet som ambulanssjukvården ger. Därför behöver ambulansstationerna i Löttorp och Mörbylånga uppgraderas till 90-sekundersberedskap, på samma sätt som gäller i Borgholm och i Kalmar.

Vi kristdemokrater vill att länets befolkning ska ha rätt till likvärdig sjukvård, oavsett var man bor i länet. Ambulansen hör till grundtryggheten, när man är i behov av sjukvård.

Det finns även andra avigsidor med nuvarande organisation:

Genom att Löttorpsambulansens personal har en annan anställningsform än sina kollegor i Borgholm, så kan man inte cirkulera och utveckla sina kompetenser. Just möjligheten att cirkulera mellan olika arbetsplatser för att upprätthålla kompetensen uppfattade jag som ett av landstingsmajoritetens argument för förändringen förra året. Jag blir förvånad när jag nu inser att kopplingen till Borgholm istället fått rakt motsatt effekt.

Att ge alla ambulansstationer samma 90-sekundersberedskap skulle dessutom underlätta möjligheten att ge personalen likvärdiga utvecklingsmöjligheter.

Detta är något jag kommer att lyfta i det fortsatta politiska arbetet.

fredag 6 maj 2011

De rödgröna har abdikerat

Efter måndagens besked att primärvårdsjouren ska flyttas från Oskarshamns sjukhus till någon av hälsocentralerna har det varit en intensiv debatt, både i medierna och på gator och vid köksbord.

I ett inslag i Radio Kalmar igår återgavs den oro jag har uttryckt, bland annat i denna blogg, för vad en flytt kommer att innebära för det som återstår av akutmottagningen vid sjukhuset och på sikt för sjukhuset som helhet.

Jag ifrågasätter också hur besluten fattas. Min uppfattning är att ett fullmäktigebeslut inte kan ändras utan ett nytt politiskt beslut, medan den rödgröna majoriteten tycks gömma sig bakom ett tjänstemannabeslut.

I samma radioinslag citeras också Jessica Rydell (MP), landstingsråd med ansvar för primärvården och idag ger majoritessamordnaren Yvonne Hagberg (S) uttryck för samma uppfattning i en artikel i Oskarshamns-Tidningen (tyvärr finns inte artikeln på nätet). Majoriteten anser uppenbarligen att i och med att vårdvalet infördes (Hälsoval Kalmar) så har politikerna upphävt alla tidigare beslut och överlåtit beslutsmakten till tjänstemän.

Detta är så häpnadsväckande att jag nästan kippar efter andan! Skulle inte landstingets politiker ha kvar ett ansvar för hur primärvården är uppbyggd, även om en Hälsovalsenhet har inrättats? Primärvårdsjouren är ju ett övergripande uppdrag, nog måtte man politiskt kunna anvisa var den ska utföras!

Jag är djupt besviken och upprörd över att majoriteten har besannat mina värsta farhågor. Man har inte för avsikt att lyfta en hand för att styra och leda sjukvården. Man har abdikerat och överlåtit detta till tjänstemännen.

onsdag 4 maj 2011

Primärvårdsjouren i Oskarshamn del av helhet

På måndagen meddelade Landstinget i Kalmar län att primärvårdsjouren i Oskarshamn från 1 september ska flyttas från sjukhuset till någon av hälsocentralerna, vilket bl a Oskarshamns-Tidningen och Radio Kalmar rapporterar om.

Som landstingsråd med ansvar i opposition för primärvården är jag förvånad över och kritisk till att ett sådant beslut meddelas utan föregående politisk information eller beslut, speciellt eftersom Alliansen begärt en särskild diskussion kring vad majoriteten vill med akutverksamheten vid Oskarshamns sjukhus. I själva verket tycks landstingets pressmeddelande ha gått ut ungefär samtidigt som beslutet redovisades i anslutning till att Alliansens skrivelse diskuterades i landstingsstyrelsens arbetsutskott.

För mig och andra som var med då de stora strukturbesluten utformades 2003 ter sig denna typ av smygförändringar mycket främmande. Då handlade det om djupa och breda diskussioner, omfattande förankringsarbete och ett demokratiskt beslut där en votering om den slutliga utformingen av landstingets förändringar fick utslaget 63 röster för förslaget och 0 emot.

I det beslutet var primärvårdsjouren en viktig del av helheten. Texten i beslutet lyder så här:

"Akutmottagningen i Oskarshamn bemannas kvällar och helger med distriktsläkarjour förutom medicinsk primärjour dygnet runt. Primärjouren vid kirurgkliniken i Oskarshamn dras in från och med kl 17.00. Därefter ska det finnas en samordnad beredskapslinje läkare för kirurgi/ortopedi. Befintlig distriktsläkarjour bibehålles."

Syftet var att skapa en trygghet och stabilitet kring den reducerade organisationen vid Oskarshamns sjukhus. Dras nu distriktsläkarjouren bort från sjukhuset tunnas ju oundvikligen organisationen ut och försvagas. Hur kommer det att påverka sjukhusets förutsättningar i stort? Vilka effekter ger det på befolkningens trygghet?

Vid LS au ställde jag frågan om inte ett beslut fattat av landstingsfullmäktige bara kan upphävas eller ändras av fullmäktige. Majoriteten såg helt frågande ut.

Var finns respekten för demokratin? Törst inte majoriteten ta ansvar för en demokratisk process och gömmer sig istället bakom tjänstemannabeslut?

Detta var inte det första exemplet på hur den röd-gröna majoriteten tycks abdikera från politiskt ansvarstagande. Fegt och ovärdigt, tycker jag!